Mystiikkaa ja hulluutta

Saamelaisen musiikin kuuntelu tempaa muutamassa sekunnissa hyvin mystisiin maailmoihin. 

Olen kuunnellut paljon muun muassa Mari Boinea, joka on kotoisin tästä aivan läheltä. Varsinkin Vuoi vuoi mu on aivan mieletön kappale, mutta naisella on paljon muitakin upeita biisejä.

Tässä hiukan tunnelmointia kotoani kuvien muodossa.


Tämä Buddha-patsas on minulle äärettömän rakas ja vaikeina aikoina olen saanut siltä paljon voimaa.
Piirsin hiilellä sille poppamiehen symbolin rintaan.

Seinilläni on utsjokisen taiteilija Merja Aletta Ranttilan piirroksia, joita olen korttien muodossa ostanut.
Mykistäviä töitä, uppoavat minuun kuin kuuma veitsi voihin... Täällä lisää kuvia.

Sisko valmisti minulle unisiepparin korpinsulista, jotka löysin metsästä.
Sieppari roikkuu katossa suoraan pääni yläpuolella, kun makaan sängyssä.

Asetin eri paikkoihin asuntoani muutaman vadillisen hiiliä puhdistamaan ilmaa ja energioita.
Hiilet pitää vaihtaa aika-ajoin.

Pyriitti, ruusukvartsi, ametisti, jade, kuukivi ja kristalli.

Keittiön ikkunassa on jopa hieman joulutunnelmointia. Koivunoksa on tunturista.

Löytyihän sille nestemäiselle kajalillekin lopulta käyttöä, kun teki mieli hiukan leikkiä.

Olen ollut ihme tuulella viime päivinä. Ehkä tunturit ja revontulet sekoittavat mieltäni hullulla tavalla. Joka tapauksessa olen kohta kuunnellut kolmisen tuntia putkeen Nyan catin suomalaisversiota, josta youtubessa tietenkin on 10-tuntinen versio olemassa.

Jos kuuntelen koko kymmenen tuntia niin varmasti vintti pimenee. Elämyshän sekin olisi. Katsotaan kuinka käy.

Kommentit

Hanna Hyvönen sanoi…
Kannattaa kuunnella Wimmen tuotantoa. Wimmen musiikkia voisi kuvailla moderniksi saamelaismusiikiksi ja etenkin albumit "Mun" ja "Gierran" ovat aivan mielettömiä!!
Kiitos vinkistä Hanna! Joitain biisejä olen Wimmeltä jo kuullutkin mutta se suuri säväys on vielä kokematta... Täytyy jatkaa kuuntelua!
Minna H sanoi…
Mun suosikkeja on Mari Boinen lisäksi Ulla Pirttijärven tuotanto... Muun muassa Podel on ihana: https://www.youtube.com/watch?v=iIWXfSsylb4 Myös tykkään Eivør :in Trøllabundin live-versiosta: https://www.youtube.com/watch?v=LpiFmZLICgM
Oma valokuva
Löysin itseni ja oman paikkani Lapista vuonna 2014. Rakastuin rauhaan ja omaan oloon, luontoon ja hiljaisuuteen, loputtomiin kiveliöihin, kirkkaisiin vesiin ja humiseviin tuntureihin.